Talte du hvor mange små flyers du fik stukket i hånden i løbet af ugerne op til det sidste folketingsvalg? Sikkert ikke. Men du ved, at det var mange. Du så ganske kort på de fleste flyers. Måske gemte du en eller to af dem. Måske ikke lige fra de partier, som du har sympati for. Du gemte dem mere fordi, de faktisk var flotte. Der har siddet en grafiker bagved hver eneste flyer, du fik. Og dem, du gemte, havde et design, du godt kunne lide. Det kalder på respekt fra min side, at du anerkender godt design – også selvom du måske ikke bryder dig om budskabet på flyeren.
Design, tryk og print
Ved du, hvor svært det kan være at designe en flot flyer? Det kræver tid. Det kræver kreativitet. Og så kræver det virkeligt overblik. Derefter skal en flyer jo printes eller trykkes, og det kan faktisk gå meget hurtigt! Læs her om print og tryk af flyers.
Overblikket skal til, fordi der er meget lidt plads at få budskaberne ind på. Ofte er en flyer jo ofte ikke større end et A4 ark, som dog kan trykkes på begge sider. Men to siders A4 er stadig ikke meget plads, når der skal budskaber ud, som handler om klimaet, energikrisen og velfærdssamfundet, vi ønsker os.
Kreativitet
Kreativiteten skal sørge for, at der er genkendelighed, så partiet, som flyeren kommer fra, bliver husket. Du skal vide, at den bestemte flyer kom fra det eller det parti. Så det er noget med at bruge logo, farver og opsætning så det ligesom klinger med partiets linje. Og det tager tid. Ikke blot at lave forskellige udkast til en enkelt flyer. Det kræver tid til at holde møder med de ansvarlige for materialet. Det kan være timelange møder, som ikke altid er effektive. Det kan være møder, der ender i frustration – som bare skal overvindes. Nej, det har ikke været en nem periode for mange grafikere. Og det har nok heller ikke været nemt for partiernes sekretariater, der har stået for budgetteringen af materialet.
Hvem trykker for os?
Vi bruger dem her: