At de danske medier for størstedelens vedkommende hænger i økonomien, er afhængige af offentlige tilskud osv., er ingen hemmelighed. Og det er nok en af årsagerne til, at vi ser flere og flere af de såkaldte advertorials i selv gamle og hæderkronede medier som Børsen, TV2, Berlingske med mange flere. Sådan er det bare, og der er nok mange årsager til det. Internettet er en af dem – en anden årsag er med sikkerhed - ⓘ -, at de danske medier er så dårlige til at sælge sig selv.
Salgstræning er vejen
Generelt er medierne ikke særligt gode til at sælge det, de byder verden på. Og umiddelbart kan man være fristet til at sige, at det er deres eget problem, men så simpelt er det ikke. Der er slet ingen tvivl om, at god og professionel salgstræning til de mennesker, der tegner medierne i offentligheden, ville have en positiv effekt. Og ikke den gamle og forældede slags – men den progressive form for salg og salgstræning, som Leon Birdi er eksponent for. Se her for eksempel https://birdi.dk/kursusoversigt/
Medierne er demokratiets basis
I disse tider, hvor for eksempel den amerikanske præsident i sin absurde dumhed arbejder på at undergrave demokratiet – og hvor der selv i vores lille land er mennesker, der er så forkert indstillede i tændingen, at de faktisk støtter ham – er pressen og dermed altså medierne vigtigere end nogensinde. Det er dem, der skal udstille løgnene, og det skal de, uanset om de kommer fra Trump, DF eller Alternativet.
Derfor er det vigtigt, at de lærer at sælge sig selv til den stadig voksende masse af mennesker, der tror, at de kan holde sig opdaterede via feedet i Facebook. Og tro mig: Det er der mange, der kun gør der.