Specialmediemagasinet

Når det specielle skal ud på nettet

De vigtige tekster

Mange virksomheder, der sælger varer eller ydelser på nettet, har et smertensbarn, når det gælder tekstforfatning til hjemmesiderne. Og det har de til trods for, at netop velskrevne tekster, der tager afsæt i det sprogbrug, potentielle kunder benytter, er afgørende for, om man opnår de gode placeringer i Google. Der er flere forklaringer på, at det er således, men de væsentlige er manglende tid og/eller manglende evne til at udføre skrivearbejdet.

Outsourcing af tekstarbejde

Løsningen er snublende nær, og den består ganske enkelt i at benytte en ekstern tekstforfatter. Dermed slipper man for alle de omkostninger, der nu engang er forbundet med at have en heltids- eller deltidsansat til at skrive for sig. Ingen sygepenge, ingen barsel og ingen ferie - ⓘ - – blot en overskuelig pris pr. opgave.

Et af de firmaer, der arbejder med at researche og skrive tekster til hjemmesider – altså tekstforfatning – er firmaet Skriveren, der leverer tekster på opgave.

Artikler til hjemmesider?

Artikler til hjemmesider kan være både produktbeskrivelser, varegruppebeskrivelser eller andre tekster, der relaterer sig til det, sælges på en given hjemmeside. Og modsat hvad mange tror, er det faktisk overmåde billigt at benytte sig af en ekstern tekstforfatter i forhold til at skulle huse kompetencen inhouse.

Firmaet skriveren har for eksempel nogle ganske overskuelige priser, der er svære at kalde andet end direkte billige!

For eksempel koster en artikel med ca. 400 ord kun 495 kroner én gang for alle. Lad os for eksperimentets skyld sige, at en sådan artikel over et år kan generere et mersalg for dig på 10.000 kroner, hvilket på ingen måde er urealistisk. Hvis dit dækningsbidrag er på blot 10% (og så lavt et DB kører du forhåbentlig ikke med), er din artikel betalt efter 6 måneder – og giver overskud fra måned 7.

Hvor meget betyder det for SEO?

Vi har spurgt den førende danske ekspert i SEO – Thomas Rosenstand fra Concept Interest – om, hvor meget det egentlig betyder for en hjemmesides placeringer at have gode og unikt skrevne tekster. Hans svar var ganske præcist: “Det betyder omtrent det samme, som det betyder at have gode dæk på bilen. Har man ikke det, er selv den vildeste motor ligegyldig, for du kan ikke stå fast”.

Er tekster meget vigtige?

Ja meget! Det er jo også teksterne på en varebeskrivelse for eksempel, der beskriver den vare, man som internetshopper ikke fysisk kan røre ved.

Er det OK at outsource tekstforfatning?

Det er absolut OK så længe, du sikrer, at der er tale om en professionel tekstforfatter, der forstår at skrive til både mennesker og søgemaskiner.