Håndtering af konflikter?

0
Håndtering af konflikter?

Hør her. Jeg vil gerne have dig i tale. Jeg har et problem. Det hænger måske sammen med, at jeg er en gammel rotte. Kvinde. Tidligere medlem af en meget ekstrem feministisk gruppe, som jeg dog forlod, fordi jeg forstod, at som kvinde, er jeg ikke indstillet på at opføre mig som en mand – og jeg værdsætter at blive behandlet som kvinde. Det betyder ikke, at jeg ikke har hår på brystet – sådan i overført betydning. Det har jeg. Og jeg tør godt gå i konflikt. Jeg tør godt stå inde for min mening og mine rettigheder. Og det er her, mit problem opstår: Jeg synes, at der er alt for mange mennesker, der ikke tør stå inde for det, de mener eller tror på. Det er et problem.

Angsten for konflikter

Min teori er, at de af os, som er bange for at komme i konflikt med andre, simpelthen ikke er tilstrækkeligt ærlige over for os selv. Og det er en skam. Hvorfor tør vi ikke længere at være ærlige overfor os selv? Hvorfor skal alt pakkes ind i vat og bomuld, så ingen bliver sårede? Nej, jeg taler ikke om at såre andre mennesker – hverken fysisk eller mentalt. Jeg taler om, at vi måske skal lære at blive bedre til at håndtere konflikter, når de er der. Vi kan jo ikke undgå at såre hinanden. Og når alt bliver pakket ind i lyserødt vat, så gør vi måske mere skade på os selv?

Jeg vil vove at påstå, at det er bedre at være lidt hård i filten og få sagt tingene, som vi mener dem, når vi lige pludseligt befinder os i en konflikts minefelt. Også selvom vi ikke selv vil det. Det sker jo, at vi bliver en del af en konflikt, fordi vi har været for høflige – og måske ikke turde sige vores mening lige ud.

Sundt for alle

Derfor tror jeg, at det vil være sundt for alle, der er i daglig kontakt med forskellige mennesker, der hver især har deres egne problemer, at vi får lært lidt mere om konflikthåndtering. Det er nemlig ikke så svært at lære, at være i konflikt og at håndtere det på en måde, som er pæn, høflig og ofte også lærerig for andre. Et kursus i konflikthåndtering og kommunikation kan gøre underværker.

Hvornår opstår problemet?

Det vil nemlig lære os at forstå, hvornår konflikter er under opsejling. Og det kan vi arbejde med – på en konstruktiv måde. Det vil også lære os, hvordan vi får sagt eller skrevet vores mening og standpunkt på en måde, der ikke træder andre mennesker over tæerne. Og det vil lære os, at vi har lov til at holde på vores meninger. Vi er ikke nødt til at bøje af hver gang.

Og det mest værdifulde ved et kursus i konflikthåndtering er ikke kun, at vi lærer at håndtere en særlig situation, fx på arbejdspladsen. Vi får værktøj, som vi også kan bruge i privatlivet, hvor der bestemt også opstår konflikter – og de kan – som bekendt – godt være årsag til konflikter i andre sfærer af vores liv.