Du har set det titusindvis gange: Håndværkernes biler, der er tydeligt viser dig, at nu har naboen igen besøg af en blikkenslager. Eller en vinduespudser. Der er nemlig sat særlig folie til biler op på deres firmabiler. Og ja, du tænker nok ikke over det til hverdag. Men folie til bil er faktisk et meget effektivt middel til, at firmaerne bliver synlige i gadebilledet. Og det gør det nemt for dig at finde fx en blikkenslager i fremtiden. Det er nemlig sådan, at bilerne ofte skilter med firmaets navn og specialitet samt et telefonnummer, som fremtidige kunder kan henvende sig på.
Stor synlighed
De (firmaerne) har nemlig sørget for at få så store bogstaver og tal på folien, så du nemt kan se dem på afstand. Du behøver ikke at komme helt tæt på bilen, for at kunne læse, hvad det er for et firma. Du kan bare tage din telefon - ⓘ - frem og lade som om, at du er ved at tekste en besked, imens du i virkeligheden skriver en notits til dig selv om blikkenslagerens navn og telefonnummer. Så nemt er det. Ikke noget med at skulle hen og kigge på små lav selv klistermærker, der er sat diskret på varevognens bagside.
Men hvordan finder de ud af, hvordan deres logo og telefonnummer kommer til at se pænt ud, på den der folie, som sættes på bilerne? De får selvfølgelig en grafiker til at hjælpe sig! Det kan du da tænke dig til. Og har de ikke en grafiker, som også støtter dem, når de skal opdatere deres websites udseende, så har firmaet, som sælger folie til biler helt sikkert en grafiker, som de kan anbefale.
Foliering er smart
Jo, det er en god idé at få sat folie på firmabilerne, så de kan blive til mobile reklamer for firmaet. Men hvordan gør de – sådan helt praktisk? Det der med at sætte folie på en bil er jo ikke en helt nem opgave: Den, der sætter folien på, skal jo sørge for, at det sidder helt fast på bilen – der må ikke være noget med luftbobler. Der må heller ikke være revner i folien. Ja, de henvender sig til en særlig ’montør’, som har specialiseret sig i at sætte folie på biler.
Det er helt sikkert en selvklæbende folie. Men den skal altså sættes på bilen – helt forsigtigt – og helt præcist. Folie til en bil er nemlig specialfremstillet, så den passer helt nøjagtigt til den pågældende bil. Der er forskel på biler. De kommer i forskellige modeller. Og det betyder at folie til biler er en lidt mere kompliceret sag, end et klistermærke er. En folie til en varevogn skal nemlig fremstilles i andre dimensioner end en folie til en personbil. Begge biler er firmabiler. De reklamerer også for det samme firma. Men folien skal tilpasses hver eneste bil. Så det er grunden til, at folie til biler er en omkostning, som mange virksomhedsejere måske vil undgå. De kan se fordelen ved at have en mobil reklame på deres biler. Og vælger de alligevel at bruge penge - ⓘ - på folie på bilerne, så er deres investering rigtig god.